جذب کمکهای مردمی

آمار سایت

امروز0
دیروز19
این هفته77
این ماه207
مجموع12632

آی پی بازدیدکنندگان : 3.144.9.179
Unknown AppleWebKit Unknown Sun 19 May 2024 05:24

نشست خبری اولین جشنواره منطقه ای خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد

رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

نشست خبری اولین جشنواره منطقه ای خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد

رئیس ستاد اجرایی این جشنواره روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: براساس دستورالعمل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در راستای شکل گیری انجمن های خیرین کتابخانه ساز استان ها و شهرستان ها ی مختلف کشور، انجمن خیرین کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد مقدس در مهر ماه سال جاری تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

 مرتضی کرباسی کمک به کتابخانه های عمومی مشهد برای انجام فعالیت های محوله و کمک به توسعه و تجهیز ساخت کتابخانه ها در شهرستان و ایجاد فضای عمومی برای توسعه و تجهیز کتابخانه ها را از جمله محورهای فعالیت این انجمن عنوان کرد.

 وی ادامه داد: این انجمن در راستای جلب مشارکت بیشتر خیرین در حوزه کتاب و ساخت کتابخانه، نخستین جشنواره منطقه ای خیرین کتابخانه ساز مناطق یک، نه و یازده شهرستان مشهد را در نوزدهم اسفند ماه برگزار می کند.

 کرباسی افزود: حدود 500 نفر از خیرین و مسوولین استانی و کشوری در این همایش حضور خواهند داشت.

وی همچنین از برگزاری جشنواره استانی خیرین کتابخانه ساز در آبان ماه سال آینده خبر داد و گفت: این جشنواره منطقه ای مقدمه ای برای برگزاری بهتر جشنواره استانی است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد نیز در این نشست اظهار داشت: 30 درصد از کتابخانه های عمومی مشهد توسط خیرین و مردم احداث شده اند. زهرا باقرزاده افزود: هم اکنون 49 کتابخانه عمومی و مشارکتی در مشهد فعال است.

مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: اولین جشنواره خیرین کتابخانه ساز مشهد با هدف فرهنگ سازی برای جذب مشارکت ها و تجلیل از خیرین برتر برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امرالله شمقدری ظهر چهارشنبه در نشست خبری انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد که در کتابخانه باهنر مجتمع امام رضا(ع) برگزار شد ابراز کرد: اولین جشنواره منطقه ای خیرین کتابخانه ساز مشهد دوشنبه 19 اسفند ماه برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: جشنواره خیرین کتابخانه ساز شهرستان های کاشمر، گناباد و نیشابور هم در بازه‌های زمانی مختلف برگزار می شود و بعد از آن اول آبان ماه سال 93 جشنواره بزرگ خراسان رضوی برگزار می شود.

شمقدری اظهار کرد: اگر هر یک از اعضای سازمان های مختلف در استان در حوزه ساخت کتابخانه ها قدمی بردارد کار بزرگی در حوزه ساخت کتابخانه ها انجام می شود.

افزایش 10 درصدی کتابخانه های خراسان در سال جاری

شمقدری با بیان اینکه در حال حاضر در خراسان رضوی 189 باب کتلابخانه وجود دارد ابراز کرد: این آمار نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: می توان این آمار را در استان دو برابر کرد چرا که خراسان رضوی و به ویژه مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی و فرهنگی کشور شایستگی و ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

شمقدری با اشاره به انجمن خیرین کتابخانه ساز در مشهد عنوان کرد: این انجمن نو پا است و بیش از یک سال از تاسیس آن نمی گذرد با این حال قدم‌های بزرگی در حوزه کتابخانه های عمومی و فرهنگ سازی برای جذب خیرین برداشته و این جشنواره هم به عنوان نخستین قدم در گام های بعدی محسوب می‌شود.

مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: 10 درصد از رشد یکساله کتابخانه‌های خراسان رضوی در سال جاری از محل خیرین و 90 درصد دیگر از محل اعتبارات دولتی نهاد کتابخانه ها تامین شده است که امید است این رقم در سال آینده به 50 درصد از محل خیرین افزایش یابد.

وی با اشاره به خیرین کتابخانه ساز ابراز کر د: خیرین باعث ترغیب دیگران برای ورود در این حوزه شده و صدقه جاریه را در حوزه کتابخانه سازی در استان جاری می کنند.

سرانه فضای کتابخانه در خراسان رضوی 64 هزار متر مربع است

شمقدری بیان کرد: سرانه فضای کتابخانه در خراسان رضوی 64 هزار متر مربع است که تا پایان برنامه پنجم باید به دو برابر افزایش یابد که این گسترش به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به جشنواره خیرین کتابخانه ساز ابراز کرد: در این جشنواره که با حضور خیرین برتر مشهد و شهرستان‌ها و مسئول نهاد مشارکت‌های کشور و مدیر کل امور کتابخانه های تهران و همچنین مسئولان استانی برگزار می شود از خیرین برتر تقدیر به عمل می آید.

شمقدری در پایان اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها جز با همکاری همه مسئولان و مردم امکان پذیر نخواهد بود و این جشنواره می‌تواند نقطه آغازی برای شروع گام‌های بزرگتر در راستای گسترش و ترویج فرهنگ کتابخانه‌سازی شود.

رئیس اد اره کتابخانه های مشهد در ادامه این نشست ابراز کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد غیر دولتی است که بخشی از منابع آن از محل منابع دولتی و بخشی از محل منابع خصوصی تامین می شود.

 

 

 

آدرس : مشهد – بلوار معلم – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) - کد پستی: 918861333
سامانه پیام کوتاه : 10002222332222
تلفکس: 05136061617